W lipcu 2021 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek, który dotyczy zmiany norm emisji CO2. Zgodnie z Zielonym Ładem Unia Europejska ma osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r.
Nowe przepisy z pewnością utrudnią życie wielu obywatelom UE. Jednym z założonych celów są m.in. zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 r. Od tego terminu rejestrowane będą tylko samochody wodorowe i elektryczne.
W Parlamencie Europejskim we wtorek miało miejsce głosowanie, w którym potwierdzono wspomniany cel. W sprawie nowych przepisów Porozumienie z Radą zostało poparte przez 340 osób (55 proc. dla aut osobowych i 50 proc. dla dostawczych). Przeciwko było 271 osób, natomiast 21 wstrzymało się od głosu.
– Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne – powiedział w czasie wtorkowej debaty w PE Frans Timmermans, który pełni rolę wiceprzewodniczącego wykonawczego do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.
Walka z emisją dwutlenku węgla
Nowe cele przedstawione przez KE mają pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w sektorze transportu. Wspomina się tutaj o autobusach miejskich i ciężarowych, a także autobusach dalekobieżnych.
– Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich o certyfikowanych emisjach CO2 w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności: 45 proc. redukcji emisji od 2030 r.; 65 proc. redukcji emisji od 2035 r.; 90 proc. redukcji emisji od 2040 r. – przekazano.
Komisja Europejska walczy również o to, by nowe autobusy miejskie były bezemisyjne od 2030 r.
– Wymaga tego nasze prawo o klimacie, domagają się tego nasze miasta, a producenci już się do tego przygotowują. Dzięki dzisiejszemu wnioskowi zadbamy o to, by nowe samochody ciężarowe coraz mniej zanieczyszczały środowisko i by po ulicach naszych miast jeździło więcej bezemisyjnych autobusów. Walka z kryzysem klimatycznym, poprawa jakości życia naszych obywateli i zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy idą ze sobą w parze – dodał Timmermans.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Potężne trzęsienie ziemi w Rumunii. Wstrząsy odczuwalne także w Serbii
Clear support from @Europarl_EN for putting the car industry on the road to zero-emissions.
— European Commission 🇪🇺 (@EU_Commission) February 14, 2023
The global transition is happening, and EU car industry is ready to lead it.
Executive Vice-President @TimmermansEU at the #EPlenary #EUGreenDeal pic.twitter.com/qa88jfVyXb
źródło: euractiv.pl / Twitter / ec.europa.eu